Usein kysytyt kysymykset  – Kotihoito

1. Mitä palveluita DiakonKotihoito tarjoaa?

DiakonKotihoito tarjoaa kotiin tuotavia hoiva-, kodinhoito- ja kotisairaanhoitopalveluita, mm. verinäytteen otot.  Lisäksi palveluihin kuuluu ulkoilu-, asiointi- ja saattoapu esim. lääkäriin, jalkahoidot kotikäynteinä, sekä omaishoidon sijaispalvelu.

2. Missä DiakonKotihoito toimii?
Palveluita on saatavilla Porissa, Raumalla ja lähikunnissa.

3. Milloin palveluita voi saada?
Palveluita on tarjolla viikon jokaisena päivänä aamusta iltaan.

4. Miten kotihoidon käynnit suunnitellaan?
Käynnit suunnitellaan asiakkaan tarpeiden mukaan joko säännöllisiksi tai tilapäiseksi avuksi.

5. Miten asiakastiedot käsitellään?
Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti, ja henkilöstö on vaitiolovelvollinen.

6. Minkälaista apua hoivapalveluihin kuuluu?
Hoivapalveluihin sisältyy mm. avustaminen pukeutumisessa, peseytymisessä, aterioinnissa ja lääkkeiden ottamisessa sekä keskustelu ja lehden luku.

7. Mitä kodinhoidon palvelut sisältävät?
Kodinhoitoon kuuluu esimerkiksi ruoanlaitto, pyykkihuolto, roskien vienti ja yleisestä siisteydestä huolehtiminen. Suursiivoukset ja ikkunoiden pesut kuuluvat erilliseen DiakonSiivous-palveluun.

8. Tarjoaako DiakonKotihoito palveluita myös lapsiperheille?
Kyllä, tarjoamme luotettavaa kotipalvelua lapsiperheille. 

9. Mitä kotikuntoutus tarkoittaa?
Kotikuntoutus tukee asiakkaan toimintakykyä tutussa ympäristössä. Se voi sisältää liikunnallisia harjoitteita, fysioterapiaa, hierontaa tai muistikuntoutusta. 

10. Mitä kotisairaanhoitoon kuuluu?
Kotisairaanhoitoon kuuluu mm. injektiot, rokotukset, verinäytteiden otto, lääkkeiden jakaminen, korvahuuhtelut, haavahoidot ja verenpaineen mittaukset sekä terveydentilan seuranta.

11. Voiko hoitajakäynti olla kertaluonteinen vai pitääkö sen olla säännöllinen?
Hoitajan käynnit voivat olla joko kertaluonteisia tai säännöllisiä asiakkaan tarpeiden mukaan.

12. Miten voin saada lisätietoa tai varata palvelun?
Lisätietoja ja ajanvarauksia varten voit ottaa yhteyttä DiakonKotihoitoon puhelimitse tai verkkosivujen kautta. Kotihoidon toimisto Pori puh. 044 705 2161, Rauma puh. 044 705 2285.

Usein kysytyt kysymykset  – Jalkahoidot

1. Missä voin saada jalkahoitoa?
Jalkahoitoja voi saada kotikäynteinä Porissa ja Raumalla. Lisäksi jalkahoitoja tehdään DiakonKylän jalkahoitolassa Porissa (Metsämiehenkatu 2 G).

2. Mitä jalkahoito sisältää?
Perushoitoon kuuluu jalkojen kylvetyksen ja tarkastuksen lisäksi kovettumien ja känsien poisto, kynsien ohennus ja lyhennys, sisäänkasvaneiden kynsien hoitaminen, jalkojen rasvaus ja hieronta sekä ohjeet jalkojen omahoitoon.

3. Mitä on terapeuttinen jalkahoito?
Terapeuttinen jalkahoito on erityisesti diabeetikoille ja muille jalkavaivojen kanssa kamppaileville suunniteltu hoito. Se sisältää jalkaterien kuormituksen arvioinnin, terapeuttisen käsittelyn, kovettumien ja känsien poiston, kynsien ohennuksen ja hoidon sekä kirjalliset omahoito- ja harjoitusohjeet.

4. Miten voin varata ajan jalkahoitoon?
Porin jalkahoitoihin voi varata ajan puhelimitse (044 705 2208) tai verkkosivujen nettiajanvarauksen kautta. Rauman jalkahoitoihin ajan voi varata numerosta 044 705 2285.

5. Mitä on ”Terveet jalat -kartoitus”?
Terveet jalat -kartoitus arvioi jalkojen ja jalkaterien terveyttä, kuten ihon kuntoa, kynsien tilaa, asentomuutoksia ja virheasentoja. Kartoituksessa tutkitaan myös turvotuksia, tuntopuutoksia ja verenkiertohäiriöitä. Tämän perusteella saat ohjeet jalkojen omahoitoon ja hyvinvointiin.

6. Kenelle Terveet jalat -kartoitus on erityisen tärkeä?
Tämä kartoitus on erityisen tärkeä diabeetikoille ja henkilöille, joilla on neuropatiaa tai muita neurologisia sairauksia, koska heillä on suurempi riski kehittää jalkasairauksia ja -ongelmia.

7. Voinko ostaa jalkahoitoja lahjakortilla?
Kyllä, voit ostaa lahjakortin jalkahoitoon verkkokaupastamme tai toimipisteestämme.

8. Miten voin ostaa terapeuttisen jalkahoidon?
Terapeuttisen jalkahoidon voi ostaa myös Diakonin verkkokaupasta ja varata ajan puhelimitse tai nettiajanvarauksesta.

9. Mikä on jalkahoidon hinta?
Hinnat vaihtelevat hoidon tyypin mukaan. Suosittelemme ottamaan yhteyttä ajanvaraukseen puh. 044 705 2208 saadaksesi tarkempaa tietoa hinnoista.

Usein kysytyt kysymykset  – Rinkeplumma Päivätoiminta

1. Kenelle Rinkeplumma tarjoaa päivätoimintaa?
Rinkeplumma tarjoaa päivätoimintaa kaikille kotona asuville ikäihmisille ja kaikenikäisille lievää tai keskivaikeaa muistisairautta sairastaville.

2. Mikä on päivätoiminnan tarkoitus?
Päivätoiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaan toimintakykyä ja sosiaalisia taitoja, tarjota mahdollisuus sosiaalisiin kontakteihin, antaa onnistumisen elämyksiä sekä tukea kotona selviytymistä mahdollisimman pitkään.

3. Miten päivätoiminta tukee perheen jaksamista?
Päivätoiminta tarjoaa perheille ja omaishoitajille hengähdystauon, jolloin he voivat saada lepoa ja tukea jaksamisessaan.

4. Milloin päivätoiminta järjestetään?
Päivätoiminta pidetään kerran viikossa tiistaisin klo 12–15.

5. Mitä päivätoimintaan kuuluu?
Iltapäivä koostuu mukavasta yhdessäolosta, kuten keskusteluista, musiikista, peleistä, visailuista, liikunnasta ja käsillä tekemisestä. Toimintoihin voi osallistua vapaasti, eikä niihin ole pakko osallistua.

6. Voinko tulla vain katsomaan tai kuuntelemaan?
Kyllä, päivätoimintaan voi osallistua myös passiivisesti, eli vain katselemalla ja kuuntelemalla, ilman pakkoa osallistua toimintaan.

7. Sisältyykö päivän ohjelmaan ruokaa?
Päivään sisältyy kahvia/teetä, kahvileipää sekä hedelmä.

8. Mikä on päivätoiminnan hinta?
Päivätoiminnan hinta on 35 euroa henkilöltä per kerta, ja laskutus tapahtuu kerran kuussa.

9. Missä päivätoiminta pidetään?
Päivätoiminta pidetään DiakonKylässä, Piilopirtti-rakennuksessa, osoitteessa Metsämiehenkatu 2 D, Pori.

10. Miten voin ilmoittautua mukaan?
Ilmoittautumiset ja lisätiedot voi saada soittamalla numeroon 044 705 2161.